تبلیغات
مطالب مذهبی
ابزار وبلاگنویسان ابزاروبلاگ

مطالب مذهبی
.

تفسیر اذان


امام رضا علیه‏السلام درباره‏ی کلمات اذان و معانی آنها فرمود: «انما بدء فیه بالتکبیر و ختم بالتهلیل، لأن الله - عزوجل - اراد أن یکون الابتداء بذکره و اسمه و اسم الله فی التکبیر فی اول الحرف و فی التهلیل فی آخره؛ این که اذان، با تکبیر آغاز شده و با تهلیل ختم شده، از آن جهت است که خدای - عزوجل - خواسته که سرآغاز با یاد و نام او باشد و نام خدا در آغاز تکبیر است و در آخر تهلیل».
هم چنین فرمود: «و انما جعل مثنی مثنی لیکون مکررا فی آذان المستمعین موکدا علیهم ان سها احد عن الأول لم یسه عن الثانی و لأن

پاورقی

الصلاة رکعتان رکعتان فلذلک جعل الأذان مثنی مثنی.
و جعل التکبیر فی اول الاذان اربعا لأن الأذان انما یبد و غفلة و لیس قبله کلام ینبه المستمع له فجعل الاولان تنبیها للمستمعین لما بعده فی الأذان؛ و این که فصول اذان هر یک دو بار گفته می‏شود به خاطر آن است که در گوش‏های شنوندگان تکرار شود و اگر یکی از آنان سهو کرد و اولی را نشنید، بار دوم را بشنود و دیگر به خاطر آن که چون نماز دو رکعت دو رکعت است، از این رو اذان نیز دوتا دوتا شد و این که تکبیر در آغاز اذان، چهار بار گفته می‏شود به خاطر آن است که اذان غفلتا گفته می‏شود و مقدمه‏ای ندارد که شنونده را متوجه کند، از این رو دو تکبیر اول برای متوجه کردن شنوندگان است که فصول بعد اذان را کاملا گوش کنند».

سپس فرمودند: «و جعل بعد التکبیر الشهادتان لأن اول الایمان التوحید و الاقرار لله بالوحدانیة و الثانی الاقرار للرسول بالرسالة و أن طاعتهما و معرفتهما مقرونتان و لان اصل الایمان انما هو الشهادتان فجعل شهادتین کما جعل فی سایر الحقوق شهادتان فاذا اقر العبد لله عزوجل بالوحدانیة و أقر للرسول بالرسالة فقد اقر بجملة الایمان لأن اصل الایمان انما هو الاقرار بالله و برسوله؛ و این که پس از تکبیر شهادتین گفته می‏شود به خاطر آن است که ایمان اولش توحید و اقرار به یگانگی خدا و دوم، اقرار به رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله است و اطاعت و شناخت این دو قرین

98


یکدیگراند و دیگر آن که اصل ایمان همین شهادتین است.
و این که هر یک از دو شهادت، دو بار گفته می‏شود، برای آن است که همانند سایر حقوق باشد که دو شاهد لازم دارد. پس اگر بنده‏ای به یگانگی خدا و رسالت پیغمبر اقرار نمود، به همه‏ی ایمان اقرار کرده است؛ زیرا اصل و ریشه ایمان همین اقرار به خدا و رسول است».
آن‏گاه فرمود:
«و انما جعل بعد الشهادتین الدعاء الی الصلاة لأن الاذان انما وضع لموضع الصلاة و انما هو نداء الی الصلاة فجعل النداءالی الصلاة فی وسط الاذان فقدم المؤذن قبلها اربعا التکبیرتین و الشهادتین و اخر بعدها اربعا یدعوا الی الفلاح حثا علی البر و الصلاة ثم دعا الی خیر العمل مرغبا فیها و فی عملها و فی آدابها ثم نادی بالتکبیر و التهلیل لیتم بعدها اربعا کما اتم قلبها اربعا و لیختم کلامه بذکر الله تعالی کما فتحه بذکر الله تعالی؛ و این که پس از شهادتین دعوت به نماز می‏شود، به خاطر آن است که اذان برای نماز است و حقیقت اذان همان دعوت به نماز است. از این رو در وسط اذان دعوت به نماز گذاشته شده است که چهار فصل اذان - که عبارت از دو تکبیر و دو شهادت باشد - پیش از دعوت است و چهار فصل آن پس از دعوت: یکی دعوت به فلاح است (حی علی الفلاح) تا به نیکوکاری و نماز تحریک بیشتری شود و سپس دعوت به بهترین اعمال

99


است (حی علی خیر العمل) تا در نماز و به جا آوردن آن و آداب نماز ترغیب بیشتری شود.
سپس تکبیر و تهلیل را می‏گوید تا پس از دعوت به نماز، چهار فصل نماز قرار گیرد. همان طور که پیش از آن چهار فصل تمام بود و نیز کلامش را با یاد خدا ختم کرده باشد، همان طور که با یاد خدا شروع کرده بود».
سپس در خاتمه فرمودند:
«و انما جعل آخرها التهلیل و لم یجعل آخرها التکبیر کما جعل فی اولها التکبیر لان التهلیل اسم الله فی آخره فاحب الله تعالی ان یختم الکلام باسمه کما فتحه باسمه و انما لم یجعل بدل التهلیل التسبیح و التحمید و اسم الله فی آخرهما لأن التهلیل هو اقرار لله تعالی بالتوحید و خلع الانداد من دون الله و هو أول الایمان و اعظم من التسبیح و التحمید؛ " 1 ".
و این که در پایان نماز، تهلیل شد نه تکبیر؛ چنان که در آغازش تکبیر بود، به خاطر آن است که نام خدا در پایان تهلیل قرار گرفته است و خداوند دوست داشت که سخن با نام و پایان یابد، همان طور که با نام او شروع شده بود.
و این که به جای تهلیل سبحان‏الله و الحمدلله گفته شد - با این که پایان آن دو نیز نام خداست - بدان علت است که تهلیل متضمن اقرار به

پاورقی

100


یگانگی خدا و نفی شریک از او بود و آن در درجه‏ی اول ایمان است و مهم‏تر از تسبیح و تحمید می‏باشد».
با فهم و درک اسرار و معانی اذان، نمازگزار حضور قلب و دقت بیشتری در نماز خواهد داشت و آداب و مستحبات آن را به خوبی انجام خواهد داد.

[ شنبه 17 دی 1390 ] [ 11:03 ق.ظ ] [ خر م دل فتیده ............................ ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
.
 ابزار وبلاگنویسان