تبلیغات
مطالب مذهبی
ابزار وبلاگنویسان ابزاروبلاگ

مطالب مذهبی
.

مردم در روز قیامت چند دسته‏اند؟



مردم در روز قیامت چند دسته‏اند؟

دسته بندى اول: پس از اینكه همه بندگان در صحنه قیامت حاضر مى‏شوند، در آن صحنه مردم به دو گروه مشخص تقسیم مى‏شوند: 


(وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ إِلى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ تَظُنُّ أَنْ یُفْعَلَ بِها فاقِرَةٌ)؛قیامة (75)، آیات 22 - 26. «صورت‏هایى شاداب و مسرور است و به پروردگارش مى‏نگرد و صورتهایى عبوس و در هم كشیده است زیرا مى‏داند عذابى در پیش دارد كه پشت را در هم مى‏شكند».


دسته بندى دوم: در كنار این تقسیم‏بندى كلى، مردم در قیامت به دسته‏هاى جزى‏ترى تقسیم مى‏شود و آن تقسیم مردم به اصحاب شمال و اصحاب یمین و سابقون است:
(وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً فَأَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ ما أَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ)؛واقعة (56)، آیات 7 - 13. «و شما سه گروه خواهید بود [نخست‏] سعادتمنداان و خجستگانند، چه سعادتمندان و خجستگانى و گروه دیگر شقاوتمندان و شومانند. چه شقاوتمندانى و شومانى! و (سومین گروه) پیشگامان پیشگامند آنها مقربانند».
در این نگاه «مخلَصین» همان «سابقون» هستند و اصحاب شمال همان گروهى‏اند كه با گناهان خود، خود را از محضر حق دور كرده‏اند. اما اصحاب یمین، مؤمنان اهل نجات‏اند. 


دسته بندى سوم: 1. بهشتیان، 2. جهنمیان، 3. مخلَّطون، 4. مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّه، 5. مستضعفان فكرى و 6. اصحاب اعراف.
امام صادق(ع) با استناد به آیات قرآن، این شش گروه را چنین معرفى مى‏فرمایند:
«النَّاسُ عَلَى سِتَّةِ أَصْنَافٍ.
قَالَ قُلْتُ أَ تَأْذَنُ لِى أَنْ أَكْتُبَهَا؟ قَالَ نَعَمْ.
قُلْتُ مَا أَكْتُبُ؟ قَالَ اكْتُبْ أَهْلَ الْوَعِیدِ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ أَهْلِ النَّارِ.
وَ اكْتُبْ (وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً)؛اشاره به توبه (9)، آیه 102. قَالَ قُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ قَالَ وَحْشِیٌّ مِنْهُمْ.
قَالَ وَ اكْتُبْ (وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا یُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ)؛اشاره به توبه (9)، آیه 106. .
قَالَ وَ اكْتُبْ (إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلاً)؛اشاره به نساء (4)، آیه 98.
لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً إِلَى الْكُفْرِ وَ لَا یَهْتَدُونَ سَبِیلاً إِلَى الْإِیمَانِ (فَأُولئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ یَعْفُوَ عَنْهُمْ)؛اشاره به نساء (4)، آیه 99..
قَالَ وَ اكْتُبْ أَصْحَابَ الْأَعْرَافِ‏اشاره به اعراف (7)، آیه 48.. قَالَ قُلْتُ وَ مَا أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ؟ قَالَ قَوْمٌ اسْتَوَتْ حَسَنَاتُهُمْ وَ سَیِّئَاتُهُمْ فَإِنْ أَدْخَلَهُمُ النَّارَ فَبِذُنُوبِهِمْ وَ إِنْ أَدْخَلَهُمُ الْجَنَّةَ فَبِرَحْمَتِهِ»؛كافى، ج 2، ص 381.


«مردم به شش گروه‏اند؛ راوى مى‏گوید: عرض كردم: اجازه مى‏فرمایید تا آن را یادداشت كنم؟ فرمود: آرى. عرض كردم: چه بنویسم؟
فرمود: بنویس، [دو گروه‏] اهل نویدند: از اهل بهشت و اهل آتش.
بنویس. «گروهى دیگر، به گناهان خود اعتراف كرده‏اند و كار خوب و بد را با هم آمیخته‏اند. عرض كردم: آنها چه كسانى‏اند؟ فرمود: وحشى‏غلام حبشى كه با دستور هند همسر ابوسفیان، حضرت حمزه را به شهادت رساند و سینه‏اش را شكافت و جگر حمزه را تحویل هند داد. اما بعدها توبه كرد و به اسلام گروید. از این گروه است.
فرمود: بنویس. گروهى دیگر به فرمان خداوند واگذار شده‏اند [و كارشان با خدا است‏] یا آنان را مجازات مى‏كند یا توبه آنان را مى‏پذیرد. 


فرمود: بنویس. گروه دیگر مستضعفان فكرى‏اند كه قرآن بدان‏ها اشاره دارد؛ مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه به راستى مستضعف باشند و نه چاره‏اى دارند و نه راهى مى‏یابند (یعنى، نه چاره‏اى به كفر دارند و نه راهى به ایمان دارند)؛ ممكن است خداوند آنها را عفو فرماید.
فرمود: بنویس. گروه دیگر، اصحاب اعراف‏اند. عرض كردم: اصحاب اعراف به چه معنا است؟ فرمودند: گروهى كه خوبى‏ها و بدى‏هاى‏شان یكسان است؛ اگر آنها را به آتش وارد كند، به دلیل گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد، به دلیل رحمت [بى پایانش ]است». 


با توجه به این دسته بندى‏ها - به ویژه دسته بندى سوم - به نظر مى‏رسد كه مواقف میزان و حساب براى «متوسطین» مردم است؛ زیرا بجز مؤمنان متوسط - كه پس از سیر خود در نهایت به بهشت مى‏روند - مؤمنان ادیان دیگر - كه حق به آنها نرسیده و در دین خود پابرجا بوده‏اند - یا اهل كتاب و كافران و مشركان كه روحیه استكبار نداشتند و جز سران كفر و نفاق نبوده‏اند و در جهنم - به فضل الهى - تا ابد نیستند؛ باید این مواقف را طى كنند تا در نهایت به جایگاه اصلى خود - بهشت یا جهنم - برسند. بهشتیان در بهشت جاودان مى‏مانند؛ اما جهنمیان به دو گروه تقسیم مى‏شوند: برخى تا ابد در جهنم مى‏مانند و آنها سران كفر و شرك و نفاق و داراى روحیه استكبارى‏اند كه هیچ امید اصلاحى بر آنان نمى‏رود. اما دیگران، پس از طى مراحل اصلاح و پیدا كردن لیاقت حضور در محضر الهى، به بهشت جاودان وارد مى‏شوند.
آرى روایات اهل بیت عصمت و طهارت را باید با خود روایات سنجید و تفسیر كرد و ظاهراً تفسیر روایت امام سجاد(ع) به این است كه سران شرك و مشركان مستكبر، مستقیماً و بدون طى كردن مواقف حشر در آتش دوزخ گرفتار مى‏شوند.


منبع : .nahad.ir

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی

www.niksalehi.com
تاریخ ارسالDecember


[ سه شنبه 20 دی 1390 ] [ 08:12 ب.ظ ] [ خر م دل فتیده ............................ ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

.
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
.
 ابزار وبلاگنویسان